ارزیابی شخصیت و عملکرد عبدالله بن مسعود

نویسندگان

احسان پور اسماعیل

ehsan pouresmaeil ph.d. in quran and hadith sciences and visiting instructor at arman razavi higher education institute in mashhadمدرس مدعو موسسه آموزش عالی آرمان رضوی مشهد

چکیده

عبدالله­ بن­ مسعود از شخصیّت­های به نام تاریخ صدر اسلام، قاری و دارای مصحف است که ارزیابی شخصیّت او از آن رو دارای اهمیّت است که مکاتب اسلامی از نظر آشنایی وی با علوم قرآن و حدیث، قرائت و تفسیر، بیشتر زبان به تأییدش گشوده­اند. عملکرد او قبل از شهادت پیامبر(صلی الله علیه وآله) با عنوان شاگرد مکتب وحی و بعد از فقدان ایشان به عنوان مدافعِ اسلام اصیل قابل تأمل است.  ابن­ مسعود از جمله صحابه­ای است که در طیّ حیات خود حتّی اگر پیروی از مکتب حق به ظاهر موجب صدمه دیدن جایگاه اجتماعی او شد، موضع خود را کاملاً به صورت روشن بارها و بارها اعلام کرد؛ همین صراحت است که از اندیشۀ عبدالله­ بن ­مسعود مکتبی مستقل می­سازد و این مکتب پایۀ فعالیّت­های امام علی (علیه السلام) در زمان حکومت ظاهری ایشان در کوفه است. همکاری او در زمان خلیفۀ دوم که بیشتر در حوزۀ فعالیّت­های فرهنگی است از یک سو و موضع گیری­های صریح او در برابر عملکرد خلفای سه گانۀ بعد از پیامبر(صلی الله علیه وآله) به ویژه عثمان، نظرات متفاوتی را پیرامون وی رقم زده است که با توجیه اذن امام علی(علیه السلام) به وی در جهت همکاری با دستگاه خلافت می­توان کلیّات عملکرد او رامثبت ارزیابی کرد؛ چه این­که تنها نقد جدی اهل­بیت(علیهم السلام) در منابع مختلف مربوط به حذف معوذتین ازمصحف­ اش می­ شود از این­ رو می­توان سایر تهمت­ ها را به سبب دفاع او از امام علی(علیه السلام) ترسیم کرد.

برای دانلود باید عضویت طلایی داشته باشید

برای دانلود متن کامل این مقاله و بیش از 32 میلیون مقاله دیگر ابتدا ثبت نام کنید

اگر عضو سایت هستید لطفا وارد حساب کاربری خود شوید

منابع مشابه

نقد روایت عبدالله بن مسعود در استناد به عدالت صحابه

چکیده اعتقاد به عدالت صحابه امری است که مبنای نظرات کلامی، فقهی، تفسیری و... اهل سنّت قرار گرفته است. آنان برای اثبات این ادّعا به آیاتی از قرآن کریم و روایاتی استناد کرده­ اند. یکی از روایاتی که اهل سنّت برای اثبات عدالت صحابه، همواره به آن استناد نموده ­اند؛ روایت «مارَآهُ الْمُسْلِمُونَ حَسَنًا فَهُوَ عِنْدَ اللَّهِ حَسَنٌ وَمَا رَآهُ الْمُسْلِمُونَ سَیِّئًا فَهُوَ عِنْدَ اللَّهِ سَیِّئٌ» است که از عبدالله بن مسعود صادر و با طرق و متون مختلف ...

متن کامل

پژوهشی در باره مصاحف ابی بن کعب و عبدالله بن مسعود

کیذ پایان وام : پسی صَ حاضر، تررسی ییژگی اَ ی وکاتی، میس بً ت مصاحف اتیتهکعه ی عثذالله تهمسع دً است، ت گ وً اٍی ک در پار اٌی از م اًرد ایه مصاحف را متفایت تا مصحف کی وًی وطان داد است.از ایه ری ترخی ازمستطرلان ی حتی مسلماوان تر ایه مثیا، ضث تحریف لرآن را مطرح کرد اٌوذ. در ایه پژی صَ پس از تررسی سیر گسارش اَی حذیثی ی تاریخی درتار ییژگی اَیی ک ت ایه دی مصحف وسثت داد ضذ ،ٌ ریضه گردیذ ک مصاحف صحات )ٍمصحف اتیت...

15 صفحه اول

منشا فصاحت و بلاغت عبدالله بن المقفع

فصاحت و بلاغت ابن مقفع همواره مورد توجه و موضوع بحث مورخان وسخن شناسان متقدم و متأخر بوده است . راز فصاحت و بلاغت و منشأ تعلیمات وی موضوع این مقاله است که در مورد آن اشارات متفاوتی در کتب تاریخ به چشم می خورد . عموم محققان بر این عقیده اند که : - زبان فارسی را در فارس نزد پدرش آموخته است. - در بصره با زبان و ادب عربی آشنا شده و با علمای عصر خویش آمد و شد داشته. - درولاء ال اهتم به سر برده و ...

متن کامل

عبدالله بن جعفربن ابی طالب

تحقیق درباره شخصیت های صدر اسلام به ویژه کسانی که هم عهد رسول خدا(ص) را درک کرده و هم در دوره پر آشوب پس از رحلت آن حضرت حضور داشته و گاه در خلق یا تقویت برخی حوادث نقش فعال و موثری ایفا کرده اند, برای نشان دادن تصویری نسبتا واضح و در عین حال واقعی از اوضاع سیاسی, اجتماعی, فرهنگی, اقتصادی آن روزگار ضروری و با اهمیت می نماید; از این رو در این مقاله برآنیم با بهره گیری از منابع گوناگون, تا حد امک...

متن کامل

منشا فصاحت و بلاغت عبدالله بن المقفع

فصاحت و بلاغت ابن مقفع همواره مورد توجه و موضوع بحث مورخان وسخن شناسان متقدم و متأخر بوده است . راز فصاحت و بلاغت و منشأ تعلیمات وی موضوع این مقاله است که در مورد آن اشارات متفاوتی در کتب تاریخ به چشم می خورد . عموم محققان بر این عقیده اند که : - زبان فارسی را در فارس نزد پدرش آموخته است. - در بصره با زبان و ادب عربی آشنا شده و با علمای عصر خویش آمد و شد داشته. - درولاء ال اهتم به سر برده و ...

متن کامل

ارزیابی شخصیت و عملکرد عبدالله‌بن‌مسعود

عبدالله­ بن­ مسعود از شخصیّت­های به نام تاریخ صدر اسلام، قاری و دارای مصحف است که ارزیابی شخصیّت او از آن رو دارای اهمیّت است که مکاتب اسلامی از نظر آشنایی وی با علوم قرآن و حدیث، قرائت و تفسیر، بیشتر زبان به تأییدش گشوده­اند. عملکرد او قبل از شهادت پیامبر(صلی الله علیه وآله) با عنوان شاگرد مکتب وحی و بعد از فقدان ایشان به عنوان مدافعِ اسلام اصیل قابل تأمل است.  ابن­ مسعود از جمله صحابه­ای است که د...

متن کامل

منابع من

با ذخیره ی این منبع در منابع من، دسترسی به آن را برای استفاده های بعدی آسان تر کنید


عنوان ژورنال:
پژوهشنامه قرآن و حدیث

جلد ۲۰۱۶، شماره ۱۸، صفحات ۷۹-۹۸

میزبانی شده توسط پلتفرم ابری doprax.com

copyright © 2015-2023